Sam’s Journey

Vi skal helt tilbage til sensommeren 1982, hvor den amerikanske computerpioner Commodore Business Machines introducerede verden for Commodore 64 – “brødkassen”, der skulle vise sig at blive en gigantisk kommerciel succes, og som med sin på det tidspunkt imponerende grafik og fantastiske lyd satte nye standarder for hvad en hjemmecomputer skulle kunne. Tilbage i hjørnet stod ZX Spectrum’en, som var blevet introduceret tidligere samme år, og skammede sig. Commodore 64 var den nye konge!

Commodore 64 blev en vaskeægte storsællert, og produktionen af 64’ere fortsatte frem til 1994, hvor Commodore desværre måtte dreje nøglen om. På det tidspunkt havde fabrikker fra Tyskland til Taiwan  spyttet op imod 17 millioner enheder ud fra samlebåndet, og – heldigvis – er mange af disse computere i live blandt entusiaster den dag i dag.

Med 64’erens popularitet taget i betragtning, er det ikke spor underligt, at der i dag findes over 10.000 spiltitler til computeren. De fleste udkom selvfølgelig i maskinens velmagtsdage, men med jævne mellemrum kommer der faktisk stadig nye spil. En af de mest ventede titler i nyere tid er Sam’s Journey – et klassisk platformspil, som folkene bag, første gang teasede for tilbage i 2015. Ved årsskiftet udkom spillet endelig, og jeg kunne ikke modstå fristelsen for at købe mit første Commodore 64-spil i mange år.

Jeg er ikke blevet skuffet. Vi starter med indpakningen – den er nemlig i en klasse for sig selv. Præcis som de store triple-A titler, tilbage i de gode gamle dage, kommer Sam’s Journey i en flot papkasse, der indeholder en flot manual, et lille kort over spiluniverset, nogle “spillekort” og ja – en skattekiste med små plastic-diamanter! Spillet kan købes på cartridge og diskette – jeg valgte cartridgeudgaven, som er en fin lille hvid sag med et par farverige labels.

Platform-extravaganza

Knight of Bytes, som holdet bag Sam kalder sig, har undervejs i spillets produktion udsendt små teaser-videoer, som indikerede, hvilken type spil, der var i vente: nemlig et klassisk platformspil med en lille sympatisk fyr, som skal hoppe rundt og samle diamanter og nøgler – mens han undgår at blive spist af fjender, der forsøger at gøre hans tilværelse træls.

Men det er bedre end det lyder. For selvom computeren nu er 36 år gammel, er udstyret med sølle 64 kb hukommelse og 16 foruddefinerede farver, er Sam’s Journey et topmoderne spil. Væk er de klassiske 3 liv, som ved den mindste kontakt med en af de mange fjender hurtigt veksles til en “Game Over”-skærm, så man tvinges til at starte forfra. I Sam’s Journey kan du bruge alle de forsøg på at gennemføre spillet, du vil. Skulle en fjende få skovlen under dig, bliver du aldrig sendt længere tilbage end det seneste checkpoint – og det er aldrig langt væk. Sam kan bevæge sig op og ned, til højre og til venstre, og skærmen scroller velvilligt og flydende i alle retninger. Undervejs kan han samle dragter, der kan give ham forskellige evner. Det kan være et pirat-kostume, der giver ham et effektivt piratsværd, eller en rumdragt, som er forsynet med en lille jetpack. Han kan også samle nøgler og diamanter. Diamanterne er til dem, som gerne vil gennemføre spillet 100% (der er 40 af dem i hver bane), og nøglerne bruges, når Sam skal fra ét område i spillet til et andet.

video

Spillet er lidt af en teknologisk bedrift. 3 store verdener med 9 levels i hver og fordelt ud over 14 forskellige grafiske temaer er ikke hverdagskost på en Commodore 64. Der skal udforskes hele 2000 skærmbilleder, inden Sam kan lægge sig trygt i sin seng og erklære sin rejse for slut.  Sam’s Journey er nok ét af de største spil til Commodore 64, hvis ikke DET største, og der er MANGE timers god underholdning i det lille cartridge eller de fire diskette-sider. Heldigvis er der mulighed for at gemme undervejs, uanset hvilken udgave, du har. (Hvor mange platformspil på Commodore 64 har lige den mulighed?)

Her til sidst skal musikken i Sam’s Journey også lige nævnes. Hele 19 forskellige funky melodier, er der blevet plads til. De er alle perfekt afstemt i forhold til banen, du spiller, og selvom ingen af dem er specielt lange, bliver de aldrig irriterende. Til gengæld er de med til at understrege, at Sam’s Journey er en virkelig velpoleret udgivelse, der teknologisk presser den gamle brødkasse til sit yderste, og som samtidig lykkes med et sindssygt velfungerende gameplay, der får én til at glemme, at man ikke sidder med en stor konsoltitel.

Nok snak. Jeg skal spille videre!

 

Sam’s Journey kan købes hos Protovision – eller som download-udgave på Itch.io.

Dette indlæg har 2 kommentarer

  1. Leif Hørgren Mortensen (er på Facebook)

    Hej

    Kommer som tidligere Spectrumbruger, og vil lige gøre opmærksom på denne NYE ZX Spectrum. Det var et Kickstarterprojekt der sluttede her 10.september. Over 5000 har bestilt den. Fordelen ved denne computer er at alt tilbehør og programmel fra den første Spectrum til og med alle klonerne kan køre på denne maskine plus den har sit eget system der bygger ovenpå . men læs selv om den her:

    https://www.kickstarter.com/projects/spectrumnext/zx-spectrum-next-issue-2?fbclid=IwAR3SH-7jngbnSjCnLDyp-0A8UvIt1hvtJYe5Jc1e0cjQ0aNBUD-Ufs2fwbU

    Hvis du kender nogen der laver noget lignende som du gør med C64, men om Sinclair maskinerne, så er jeg interesseret i det.

    1. peterfj

      Hej Leif

      Det nærmeste du kommer er nok Mega65-projektet, hvor man med moderne teknologi tager udgangspunkt i den Commodore 65, der kun findes i en prototype og har tilføjet en række moderne features. Udover at køre Commodore 65-software (som der jo ikke rigtig findes noget af), har maskinen også en C64-mode, og der vil uden tvivl blive udviklet andre “cores” til maskinen, så man også vil kunne køre Amiga-softare.

      Folkene bag er allerede ret langt med udviklingen, og har det meste af finansieringen på plads, til at kunne sætte gang i produktionen. Tidligere på året var det muligt at bestille udvikler-maskiner, som i disse dage er ved at blive leveret. Regn dog med en pris, der bliver noget højere end Spectrum Next.

Skriv et svar